Tekst sangha-avond 9 oktober 2017

I would not look upon anger as something foreign to me that I have to fight ...

 

I have to deal with my anger with care, with love, with tenderness, with nonviolence.

 

~ Thích Nhất Hạnh ~

Er blijkt veel belangstelling te zijn voor het onderwerp boosheid en frustratie.

Daar gaat het deze avond over.

 

Hoe ga je met je boosheid, je frustratie om? Heeft die je helemaal in de greep? Leg je de schuld ervan (altijd) bij een ander of kun je ook naar jezelf kijken.

Juist naar jezelf kijken? Kun je met een glimlach naar jezelf kijken als je weer eens boos of gefrustreerd bent? Ga je op zoek naar de diepe, de echte oorzaak van je boos zijn? Kun je met je boosheid omgaan met zorg, met liefde met zachtheid en geweldloosheid? Of doe je het met een dooddoener af?

Durf je het weer 'goed' te maken met iemand waar je ruzie mee hebt/had of vind je dat de ander daarvoor het initiatief moet nemen? De website Conflictpreventie is wellicht interessant voor je als je regelmatig een conflict hebt of in een conflict terecht dreigt te komen.

 

Onderstaand de tekst voor 9 oktober

 

De tekst is de Zesde van De Veertien Aandachtsoefeningen. De Veertien Aandachtsoefeningen zijn de essentie van de Orde van Interzijn (waar Jan lid van is). Zij zijn de toorts die ons pad verlicht, de boot die ons draagt, de leraar die ons leidt. Ze stellen ons in staat om in contact te zijn met de ware aard van ‘interzijn’ en ze laten ons zien dat ons geluk niet los staat van het geluk van anderen. Interzijn is geen theorie, het is een werkelijkheid die door ieder van ons op elk moment van ons dagelijks leven ervaren kan worden. De Veertien Aandachtsoefeningen helpen ons concentratie en inzicht te ontwikkelen, waarmee we ons van angst en de illusie van een afgescheiden zelf bevrijden.

 

Lees de tekst een paar keer goed door. Als je komt, maar ook als je niet komt.

Het maakt leven mogelijk een stuk aangenamer.


 

De Zesde Aandachtsoefening: Omgaan met boosheid

 

Bewust dat boosheid communicatie blokkeert en lijden veroorzaakt, zijn wij vast besloten om kwaadheid die in ons opkomt met zorg te omringen en de zaden van boosheid, die diep in ons bewustzijn verscholen liggen, te herkennen en te transformeren.

 

We nemen ons voor niets te zeggen of te doen, als boosheid in ons opkomt. In plaats daarvan zullen wij onze aandacht op onze ademhaling of  onze voetstappen richten en onze boosheid onderkennen en omarmen en de diepere oorzaak ervan leren begrijpen.  

 

Wij weten dat de oorzaken van boosheid niet buiten onszelf liggen, maar gevonden kunnen worden in onze verkeerde waarneming en gebrek aan begrip van  het lijden in onszelf en de ander. Door vergankelijkheid diepgaand te onderzoeken wordt het mogelijk met ogen van mededogen naar onszelf te kijken en naar hen die wij als de oorzaak van onze boosheid beschouwen en te zien hoe kostbaar onze relaties zijn.

 

We zullen met de Juiste Toewijding oefenen, zodat we ons vermogen tot begrip, liefde, vreugde en volledige acceptatie kunnen voeden, om zo, langzaam maar zeker, onze woede, geweld en angst te transformeren en anderen te helpen hetzelfde te doen.